Selasa, 17 November 2015

KARI TERONG ALA KELANTAN

Ha.. hari ini kita makan kari terong ya..akak teringin sangat nak masak kari terong ni. masakan ini memang kegemaran akak.
Nama aje gulai kkari tapi ianya bukan kari saja tapi akak campurkan dengan rempah kerutup dan ianya di masak dengan mengunakan santan yang pekat. Dan rasanya agak  manis, masin, masam dan lemak.. aduh dah meleleh air liur akak ni. Jom kita tengok bahan bahannya dulu ya.

KARI TERONG ALA KELANTAN

5 biji terong di belah 2
8 ulas bawang merah- di mayang
4 ulas bawang putih- di mayang
2 cm halia- di mayang
1/2 bungkus knor ayam
2 sudu besar rempah kerutup
2 sudu besar rempah kari
300 gram santan
500 gram air
1 btg kulit kayu manis di tumis bersama 
2 bunga lawang, 2 biji bunga cengkih, 2 biji 
2 tangkai daun kari
2 biji buah pelaga 
2 sudu besar air asam jawa
Garam, 
1/ 2 keping Manisan saiz kecil.
Minyak zaitun


Caranya
Bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga  dan kulit kayu manis di tumis sehingga naik bau , masukan halia goreng sekejap, masukkan separuh bawang putih kemudian masukkan separuh bawang merah, goreng hingga naik bau dan masukkan daun kari , goreng sekejap.
Masukkan rempah kari dan  kerutup yang telah  di campur  dengan sedikit air dan separuh lagi bawang putih dan bawang merah di sertakan sekali air asam jawa. Tumis seketika sehingga naik minyak, masukkan manisan kemudian, masukkan santan dan air kacau sehingga menggelegak. Masukkan terung , knorr perasa ayam dan kemudian masukan garam, rasakan manis masinnya, tutup api dan hidang. Dan untuk  hiasan tu atas kretiviti masing, masing. Akak ni bukannya pandai bab hias menghias ni, 

Hidangkan bersama temannya yang lain.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan