Rabu, 18 November 2015

UDANG TUMIS PEDAS


Siapa tak suka udang ya, masak pun senang, cuma masa makan agak membosan kan ya tak? Dan ditambahkan pulak hariini udang yang di beli oleh cik abang akak agak kecik, dia lah yang mengidam nak makan udang tumis pedas ni.  Dan hari ini akak rasa tercabar jugak untuk memasak udang ini, di sebabkan si cili kering kat rumah hanya tinggal 9 biji aje tu pun ya dah tak berapa elok ,jadi akak terpaksa menggolah masakan ini dengan menggunakan bahan yang ada, nak pergi beli rasa keberatan juga, maklum bila dah masuk ofis kat dapur ni berserta dengan pakaian yang bersesuaian dengan dengan alam sekitarnya, rasanya biar aje lah, gunakan aje bahan ya ada kan.. sebenarnya malas,  kena tukar pakian pulak,   banyak Malas  dari rajinnya.....ala hai  ... hihihi.
Dan dengan hati yang penuh kasih sayang akak pada cik abang , akak teruskan  masakkan udang ini. Dan hasilnya.. memang sedap. Udang kan... 



UDANG TUMIS PEDAS
Resepi ini akak main campak campak aje.. maksud akak , akak tak ikut mana-mana resepi, pakai resepi sendiri aje.. al maklum udang, udang.. udang, buat apa pun sedap..

1/2 kilo udang segar
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 in halia
9 biji lada kering
5 biji lada merah segar
4 sudu besar minyak zaitun
1 sudu kecil sos bijin
1 sudu besar Sos tomato
1 sudu besar sos cili
Gula dan garam

Caranya
Rebus lada kering yang di potong sehingga kembang, toskan dan blend dengan lada merah. Mayang bawang putih , bawang merah dan halia, basuh dan toskan udang.
Panaskan minyak zaitun dan tumiskan halia seketika baru masukan bawang putih, kemudian baru masukkan bawang merah, bila bawang telah garing, kekuningan  masukan lada yangtelah di blend tadi. Masak sehingga pecah minyak.  Masukkan sos tomato dan sos cili biarkan seketika. Masukkan udang dan masukkan gula garam, sos bijan , rasakan. Pedaskan....hihihi..  dah di namakan pedas, kira  ok la tu... matikan api dan hidang....

Jangan lupa pulak member hidangan yang lain, nanti merajuk pulak.
Dan sediakan juga air  untuk minum.. .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan